Egy történetet szeretnék elmesélni, ami közel 20 évet ölel fel, és az MNB jelenlegi kollaborációs rendszerének alakulását mutatja be mind végfelhasználói, mind rendszerintegrátori szemszögből.
Honnan indult az MNB
A Bank 17 éve (2006 óta) használ videokonferencia eszközöket. Volt 1-2 tárgyaló, amikben a Tandberg eszközöket havi 4-5 alkalommal használták épületek között is és nemzetközi hívásokban is.
2011-től kliens oldalon elkezdték bevezetni a Microsoft Lync-et, amit a felhasználók nagyon lassan kezdtek el érdemben használni. Nem volt elég érett a szervezet hozzá. Nem látták a felhasználók, hogy mire is lehetne használni, azon kívül, hogy poén… A használatban érdemi fejlődést részben a telefonközpont integráció, részben pedig az EU-s jegybankokkal való federációs kapcsolat hozott. Lényegében innentől kezdték el a felhasználók azt érezni, hogy a videokonferencia rendszerek amolyan munkaeszközök.
Valamikor 2016-ban leváltották a Tandberg eszközöket Cisco MX300 és MX700 eszközökre. Ezek már elegánsak voltak és sokkal egyszerűbben lehetett használni őket.
Mikor csatlakoztunk be
Bár régóta jó kapcsolatot ápolunk az MNB-vel, kollaborációs területen az MX eszközök bevezetésekor fűztük szorosabbra az együttműködésünket.
A végpontok telepítése természetesen nem az egyetlen feladatunk volt, egy on-prem Cisco videokonferencia rendszert is összeraktunk vTS, Conductor, TMS, VCS és Expressway alapokon. Még egy UCM HA cluster-t is felépítettünk, hogy a hagyományos alközpontokhoz is kapcsolódjanak az MX végpontok.
A változás indikátora
A Bank pár év alatt eljutott oda, hogy már kevés volt a 6 db tárgyalótermi eszköz. Ezzel párhuzamosan 2017-ben bejelentette a Microsoft, hogy nem folytatja a Skype for Business (leánykori nevén Lync) fejlesztését és a tisztán felhős Microsoft Teams fogja átvenni a funkcióit. Egyre több igény jött más platformokhoz való csatlakozáshoz. Szóval valamit lépni kellett…
A kiválasztás szempontjai
A Bank abban biztos volt, hogy olyan megoldást szeretnének, aminél nincs érdemi különbség a tárgyalótermi, az asztali és a mobil kliens között. Az is fontos szempont volt, hogy a különböző platformok között könnyű legyen az átjárhatóság.
Csoportmunka megoldásuk volt, így elsősorban videokonferencia és IM megoldást kerestek. Arra nem volt igény – és még most sincs –, hogy ezt a kettőt különösebben összekössék. Ragaszkodtak ahhoz, hogy minden megbeszélés végponttól végpontig titkosítva legyen.
Bizonyára ismeritek az idén már 10 éves 2013/L. (IBTv) törvényt és valószínű sokan ismeritek a Jegybank 2017-es, majd 2019-ben frissített felhő ajánlását. Ugyan egyik szabályzó sem tiltja a felhőhasználatot, de ettől függetlenül az MNB is – amennyire lehet – on-prem megoldást szeretett volna.
Eredmény
Nem volt egyszerű, pedig csak a Microsoft Teams és Cisco Webex között kellett dönteniük. Mind a két rendszert pilot-olták, letesztelték… végül a Cisco Webex mellett döntöttek, hogy miért:
- mert ez minden esetben végponttól-végpontig titkosít
- mert ha csak belsős kollégák vesznek részt a megbeszélésben, akkor a video és audio stream házon belül marad
- mert egységes felületet kapnak mindenféle varázslás nélkül a felhasználók
- mert a tárgyalótermeket egységes, de az adott tárgyaló méretéhez optimális eszközökkel tudták felszerelni
- mert a meglévő stúdió technikai, AV technikai rendszereket könnyedén ki tudták egészíteni Webex videokonferencia képességekkel
- mert nagyon egyszerűen lehetett lekorlátozni a rendszert, hogy a Webex-en keresztül ne kerülhessen ki kontrollálatlanul adat a Bankból, de a kollégák belül, egymás között megoszthassanak bármit
- és mert a whiteboard funkció is olyan, ami már a pilot alatt egyértelművé vált, hogy elengedhetetlen
Mivel járultunk mindehhez hozzá
A Banknak rengeteg feladata volt és keményen dolgoztak, de nem voltak egyedül, mindenben támogattuk őket, amiben csak tudtuk.
Már a felismerés pillanatában együtt ötleteltünk, hiszen bár kézenfekvőnek tűnt az on-prem rendszer frissítése vTS-ről CMS-re, az azonban nem teljesítette volna az MNB valamennyi igényét, így került szóba a Webex.
A legnehezebb feladatunk egyértelműen a felhőbe „költözés” megoldása volt. Mi már a 0-ik pillanatban biztosak voltunk benne, hogy a Webex a tökéletes választás, először azonban el kellett jutnunk odáig, hogy az MNB meggyőződjön arról, hogy ez egy számukra biztonságos felhő megoldás. Rengeteget egyeztettünk a privacy és DLP lehetőségekről, az adattárolásról és az adatközpontok elhelyezkedéséről, még a Cisco Magyarországot is bevontuk, hogy minden rendelkezésre álló Security White Paper-t és Data Sheet-et az MNB rendelkezésére tudjunk bocsátani.
Ezek után már „csak” annyi volt a dolgunk, hogy az MNB rátermett és rendkívül kíváncsi kollégáinak bemutassuk gyakorlatilag a létező összes Webex funkciót, ami csak szóba jöhetett: ebbe beletartozik a Webex Calling, a Webex App space kezelése, a CloudLock DLP megoldása, a Room és Board sorozat funkciói, a közös rajztábla használat, a Hybrid funkciók, szóval amit csak el tudtok képzelni. Jó hosszú időszak volt, mindannyian sokat tanultunk belőle, merem állítani, hogy „együtt sírunk – együtt nevetünk” időszak volt, de minden percét élveztük, főleg a végeredményt!
Hol tart most az MNB
A felújított irodabérleményeikben szinte minden tárgyalóba került valamilyen Room, vagy Board eszköz, illetve nagyobb tárgyalók esetén Room Kit egyedi méretű kijelzővel. Itt tényleg csak a tárgyaló mérete és kialakítása volt az irányadó. Néhány felsővezető asztalát egy-egy Desk Pro díszíti, amit könnyebben tudnak használni és lényegesen jobb a kép- és hangminősége, mint a laptopjaiknak.
Ma már minden MNB-s dolgozó használja a Webex vastag klienst, közülük nagyon sokan a telefonjukon is. A Webex Calling funkció összeköttetést biztosít a telefonközponttal, így ez az átjárhatóság is megoldott.
Elkezdték felruházni a Webex rendszert olyan egyéb funkciókkal, amik csak közvetve kapcsolódnak a videokonferenciához:
- van egy 99999-es fejlesztésű Webex-es ChatBot-juk, amivel akár megbeszélés közben is tudnak a vendégeknek WiFi hozzáférési kódot kérni az ISE-től
- ezt akár a Room Navigator-ra kihelyezett gombbal is meg tudják csinálni
- rendszeresen használnak olyan gyári modulokat, mint pl. a PollBot
Havi szinten több, mint 2000 meeting-et tartanak Webex-en, ez több, mint 100 000 perc! A különböző Space-ekben és direkt üzenetváltásokban 140 000 üzenetet küldenek havonta a kollégák nemcsak házon belülre.
Egy-egy incidens elhárítása sokkal gyorsabb a Webex segítségével:
- Létrehoztak olyan space-eket, amikbe a belsős, különböző kompetencia területekről a mérnökök mellett külsős támogató mérnökök, esetleg fejlesztők is meg vannak hívva, így a hibafeltárás ideje – a sokkal gyorsabb kommunikáció miatt és nem utolsó sorban a képernyőmegosztási képesség miatt – lényegesen lerövidült.
- Vannak állandó space-eik is és vannak szép számmal adhoc warroom-jaik is. Nyilván mind a kettőnek megvan a helye és a szerepe. Ez 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt!
Mi volt ebben a szerepünk
A leginkább magától értetődő, hogy azt a nem kevés végpontot össze kellett szerelni, be kellett üzemelni. Ekkora mennyiségben a logisztika is komoly feladat, gondolok itt arra, hogy a megfelelő eszközök a megfelelő időben álljanak rendelkezésre a megfelelő tárgyalóban, ez alapos tervezést igényel. Már a tárgyalók felújításakor ott voltunk a helyszínen, hogy a falszerkezet és a gyengeáramú kiállások a megfelelő kiépítésben és minőségben készüljenek el. Ezek után maga az összeszerelés és beüzemelés már gyerekjáték volt.
A helyszíni munkával párhuzamosan zajlott a Webex és a kapcsolódó rendszerek telepítése, konfigurálása, bevezetése. Az volt a célunk, hogy mire valamennyi tárgyalóban elkészülünk a végpontokkal, addigra az összes hibrid komponens működjön, a felhasználók, munkaterületek és eszközök licencelve, konfigurálva meglegyenek a Control Hub-ban, és megkezdődhessen a rollout, illetve a felhasználói oktatások – megtámogatva egyszerű, ábrákkal és screenshot-okkal illusztrált felhasználói kézikönyvekkel.
Merre tovább?
Az új Székházzal tovább fognak bővülni a tárgyalótermek és ezáltal a lehetőségek is, például a több különböző pozícióban elhelyezett tárgyalótermi kamerákkal megvalósítható Cinematic Meetings, vagy a Taurus integráció. További, a WiFi-s ChatBot-hoz hasonló alkalmazásokat is integrálni fognak, mert nagy sikere van.
Mit tudunk mi hozzátenni
Mint rendszerintegrátor cég, természetesen fontosnak tartjuk az állandó és jó kapcsolatot ügyfeleinkkel, így az MNB-vel is, ezért gyakorlatilag napi kapcsolatban vagyunk, stílszerűen jellemzően Webex space-eken keresztül.
A Webex Suite licenc csomagban annyi termék és funkció érhető el, hogy még mindig nem értünk a végére, a Webinar és az Events (korábbi nevén Socio) bevezetése és oktatása a következő előttünk álló feladat.
Emellett természetesen, ha a jövőben további tárgyalók „Webex-esítésére” lesz igény, akkor az oda legmegfelelőbb eszköz kiválasztásában is támogatjuk az MNB-t. A meglévő Board-ok helyett így a jövőben már Board Pro-k lesznek beüzemelve, és bár a Room sorozat kivezetésre került, így most Room Kit sorozatból és 3rd party kijelzőkből kell építkeznünk, évek óta várunk új izgalmakat ezen a területen, reméljük, hogy a 2023-as Webex One rendezvény változást hoz ezen a téren.
Záró gondolatok
A felhő megoldásoktól a különböző törvényi szabályozások miatt sokan félnek, de még ha elsőre ijesztőnek is tűnik, lehet jó és biztonságos megoldás. És ahogy már korábban említettük, lassan egyébként sem lehet elkerülni.
A Webex Suite licence konstrukció teljeskörű megoldást biztosított számunkra. A lehetőségeknek tényleg csak a fantázia szab határt.
És ami a legfontosabb, mint alapszabály itt is igaz: a lehetőség szüli az igényt. Ha a felhasználók azt látják, hogy van, kényelmesen és könnyen használható és tényleg leegyszerűsíti a munkájukat, akkor egyre többen és egyre többet fogják használni. Ezt bizonyítja a havi 2000 értekezlet.